Denne bloggen har blitt til fordi jeg ønsker å videreformidle det jeg selv lærer og erfarer om natur og dyrking. Samtidig tenker jeg at den kan være en form for dagbok for meg selv, etterhvert som alle prosjekt skrider frem.

Jeg lar meg lett begeistre av verden. Både naturlige, tradisjonelle og gjerne glemte teknikker, samt nye oppdagelser som Bokashi feks. Enten det gjelder håndverk, konservering, dyrking eller sanking, så tror jeg man kan lære av å se på historien kombinert med nyere forskning. Skjønt det viktigste er å gjøre det man selv føler blir riktig. 

Min oppfordring blir dermed at man skal nyte av naturen, og spille på lag med den. 

I dag skulle jeg høste litt rødbeter fra min noe kaotiske avling. Dvs, jeg trodde det var rødbeter som hadde selvsådd seg ved et uhell i nærheten av frøboksen tidligere i sommer. At det var en slags kålplante var hevet over enhver tvil, så den ble flyttet under kålnettet sammen med de andre kål- eksperimentene mine. 

Kål har vært et problem hvert eneste år hos meg pga kålmøll feks. Jeg har forsøkt med fiberduk, men når plantene når opp til duken, så kan altså møllen legge egg gjennom duken. Denne erfaringen fikk jeg i fjor da jeg lot duken ligge over en pallekrage fyllt med asiatisk salat hele sommeren. Tilslutt skulle jeg altså høste av disse, men det fantes knapt noe igjen under duken, med unntak av de hersen larvene, da.

Nå har jeg altså gått til innkjøp av kålnett, og det har fungert utmerket. Både fordi det ikke har vært like mye møll i år, og fordi jeg har sørget for at nettet ikke berører plantene.


I år har jeg også bestemt meg for å ikke kjøpe en eneste jordpose, men bare bruke bokashi blandet med "gammel jord".
Derfor, da jeg endelig kunne sette ut planter, så hadde jeg brukt opp nesten all jorden på tomat- , chili- og paprika- plantene i drivhuset. (De ble jo så mange etterhvert.) Derfor står salaten, reddikene og mangolden nesten bare i gressklipp. Det har gått ganske greit, så det skal jeg prøve mer av til neste år. 


Så tilbake til det jeg trodde var rødbeter. Jeg fikk meg en god latter da jeg kom ut og dro de enorme bladene på planten opp. Ha ha, dette er jo kålrot! Ja ja, så ble det ovnsbakt kålrot i stedet.. Og det er dette som virkelig fascinerer meg. Jeg har igrunnen aldri likt verken rødbeter eller kålrot, men den man dyrker selv!! Oj oj oj, så godt den smaker. Dermed kan jeg nesten ikke vente til tomatene blir ferdig modnet der ute i drivhuset. Jeg som elsker tomater fra før. 

Kommentarer