Avlingen og resultatet

Mat med egendyrkede grønnsaker <3.




Etter å ha vært ute og fartet noen dager, så var det innmari spennende å se over avlingen da jeg kom hjem. Du hildrande du for en overraskelse jeg fikk. Jeg kunne høste både her og der. Og resultatet vises på bildet over her. En squashbasert grønnsakslasagne med salat, agurk, tomat, mangold og mynte fra egen avling. Sykt tilfredstillende mat.


Endelig høsting av flere planter.
  • Den første tomaten, som jeg har ventet en stund på ,var moden. 
  • Agurken som jeg ikke trodde skulle bli noe av, var også klar. Dette er altså ikke en slangeagurk, men en liten og sprø sak som jeg selvfølgelig har glemt navnet på. 
  • Squashen hadde jo gått helt amok i mitt fravær, så der plukket jeg 8 stk. Hvorav den ene var enorm! Den hadde rett og slett gjemt seg lenge. Jeg hadde neppe lagt merke til den nå heller, om det ikke var for det faktum at jeg studerte alt nøye etter mitt fravær.
  • Løkene hadde lagt seg, så de måtte høstes.
Rød og gul kepaløk



En liten agurk.
Agurkplanten har satt flere planter. Når jeg nå har høstet den første, går det nok fort å modne resten.

En litt større agurk.


Jeg kunne se i alle fall fem frukter til, så helt fritt for agurk blir det ikke. Til neste år skal jeg være mye raskere med å sette dem ut, så pollineringen kommer i gang. Lesson learned.
Squashblomsten er  både vakker og spiselig. 









Hittil har jeg høstet 23 squash, og det kommer enda noen til før sesongen er over. 
Det finnes jo et enormt mangfold av squash, eller zucchini om du vil, og alle er temmelig enkle å dyrke. De bør høstes når de er mellom 10 og 20 cm, da er smaken best. Men for all del, uspiselig blir de nok aldri. Den enorme saken veide over 700 gram, og den laget jeg squash- brød av. Anbefales på det varmeste. Jeg brukte den her oppskriften, fra en av mine absolutt største inspiratører når det gjelder dyrking og vegetarmat.
 http://blogg.land.se/skillnadens-tradgard/saras-squashbrod-i-langpanna/





Stor forskjell på størrelsen, og du verden for et nydelig og saftig brød.


På bildet ser du tydelig den enorme forskjellen på fruktene. Ganske gøy med en sånn stor frukt, men den er mer svampaktig enn de små. Så å lage brød eller å ovnsbake den, er ikke dumt.










Altfor mange eplekart.

I hagen står det to gamle epletrær, som sårt trenger beskjæring. Jeg hadde planer om å beskjære de kraftig i vinter, men var så redd elgen skulle oppdage dem da. Merkelig nok så trekker elgen forbi på begge sider av huset, og det har den gjort i alle år. Den rører derimot ikke noen av mine busker eller trær. Den passerer med kanskje 20- 30 meters avstand, men bryr seg ikke det minste om trærne mine.Nå skulle jeg kanskje ikke skrevet det, for da skjer det kanskje? Nåja, jeg trenger jo hjelp til jobben, og da passer det vel bra med en langbent hjelper.

I år har jeg ikke den store trua på eplehøsten. Særlig fordi jeg aldri klarer å knipe av noen epler. Det burde jeg strengt tatt gjort for lenge siden, men jeg klarer ikke å bestemme meg for hvilket kart som skal få  vokse videre, og hvilket som skal bort.
Til neste år, kanskje??





Her er det ca 30 paprikafrukter inkl de to jeg knakk.
 I drivhuset tok jeg meg sammen og prøvde å sortere paprikaplantene. Jeg samlet snackpaprika på ett sted, vanlig paprika på et annet og sannelig
har jeg enda håp om at to av plantene KAN være chili. De vokser i alle fall mye saktere enn snackpaprikaen.
Noen planter var så tunge av frukter, at jeg måtte sette opp nye støttegrener til dem. Til dette bruker jeg grener fra en gammel syrin. Man tager hvad man haver, som de sier.

Hva skjer når Eleonor blir ivrig? Jo, da knekker hun av to frukter. Huff og huff, det var selvfølgelig ikke meningen, men godt smakte de uansett. Eller kanskje jeg gjorde det med vilje? Nei, jeg vil jo vente til de blir helt modne.


De vanlige paprikaene blir også ganske mange. Den ene har hele 10 frukter. Åååå, det skal bli fantastisk. Jeg springer innom hver dag og snakker med plantene, skjønt hvor mye det hjelper, vet jeg ikke. 😆😇

Jeg gleder meg allerede til jul, jeg. Ikke av samme grunn
som de fleste, men fordi jeg da planter nye frø av chili .
Denne gangen skal jeg kjøpe frø, så jeg vet hva jeg kan forvente. Nå er jeg absolutt ingen chiliekspert, men jeg er heller ikke redd for å prøve meg frem. Og så blir det mye lesing på blogger og i bøker, så jeg kan finne ny inspirasjon.

Oppi alt det her, må man ikke glemme å høste av de ville vekstene i naturen. Idag ble det litt blåbær, markjordbær, piggsopp og kantarell. Bærene skal brukes til å smaksette vannkefir, soppen blir en del av dagens middag.. Regner med det blir litt squash oppi der også. Vi får se. Tenker jeg begynner med å se hva som står klart i hagen, og gyver løs. Ha en herlig helg, alle sammen. Det skal jeg ha.


Kommentarer