Høstoppgaver




Ja, nå er høsten definitivt her. Bikubene må stelles, jorda i pallekarmene skal taes vare på og det samme med gressklipp og plantematerialet som nå klippes ned. Alt skal tilbake i kretsløpet, og bli med på å skape gode vekstmuligheter til nye avlinger.

Selv om jeg lager jord av matavfallet mitt (bokashi ), så blir det ikke nok i forhold til hva jeg trenger. I år tok som tidligere nevnt, tomat- og paprikaplantene mye av jorda. I tillegg gikk mye av bokashien min dit. Dermed ble de grønnsakene som står på friland pent nødt til å klare seg med gamle høyballer og gressklipp. Og du verden så bra det har gått.

Nå er jeg i full gang med planlegging av neste års avlinger. Planlegging er faktisk superviktig, ellers risikerer man å stå der med masse småplanter, og ingen steder å gjøre av dem. Mitt største problem er i alle fall det der med plassen. Særlig når jeg samtidig ikke har tenkt å kjøpe jord. Jeg har ikke lyst til å drive med tradisjonell hagebruk og grave masse i jorden. Jeg ønsker å bygge opp jorden. Tilføre organisk materiale og dekke jorda, slik at ugresset ikke tar næringen.

Jeg har laget to "bed" hvor jeg har stablet tre pallekarmer oppå hverandre og så har jeg pressset sammen så mange grener som jeg bare greier oppi. Nå som jeg klipper ned tomatplanter og en god del ugress, så legger jeg dem oppå der igjen. Om det er frø eller levende røtter, så tørker jeg disse et annet sted først. Jeg ønsker jo ikke å dyrke ugress heller. Genial måte å gjenbruke ressursene på, synes jeg.
En hel haug grener som skal kuttes opp. 









Pappen hindrer ugresset i å komme opp inne i karmen.

















Så stabler jeg opp og tråkker kvistene nedi.




Til neste år blir det spennende, for jeg har faktisk gravd ut litt jord av mitt eneste "vanlige" bed, for så å fylle det opp med kvister av min gamle syrin. Selvfølgelig kunne jeg kjørt kvistene til avfallselskapet, men hvorfor ikke bruke av de ressursene man har tilgjengelig? Ok, det tar lang tid, men det gjør godt. Da bidrar jeg i tillegg til å minske unødvendige CO2 utslipp. Jeg får litt mosjon, og jeg får plass til flere blomster og grønnsaker.  Ja, for jeg dyrker litt blomster også. Man må jo tenke på humlene, sommerfuglene og biene.

Jeg er spent på hvordan det blir å dyrke der. Jeg hadde så mye kvister i bunnen, så det kan hende det blir litt av en hengemyr til å begynne med. Med tiden vil det jo synke sammen, ettersom jeg fyller på med mer materiale. Nå ligger det altså kvister i bunnen, noen runder med gressklipp, nedfallsfrukt fra epletrærne, den gamle leirjorda, bokashijord, mer gressklipp og så tynger jeg det hele ned med paller og gitter. Hvis ikke kommer reven og lager kaos oppi der. For ikke å snakke om bikkja, han synes også matrester som ikke er ferdig kompostert er fine greier å leke med.
Nå er det bare å trykke kvistene ned.


For øyeblikket ser det veldig kaotisk ut i hagen, og da særlig i kvistbedet. Det bekymrer meg lite, da jeg synes det er viktigere med gjenbruk av materialer enn det estetiske.






Nedfallsfrukt og gressklipp i skjønn forening.

Noe av det viktigste jeg gjør nå er å sile den brukte jorda til såjord. Frø og småplanter trenger ikke så mye næring i starten av livsfasen sin. Da er den jorda som andre planter har brukt fin fin til å starte nye prosjekter med. Den må som sagt siles, så røtter, steiner og større plantedeler blir fjernet. De små røttene som skal utvikles trenger da ikke å slite seg gjennom dette.
En plaskasse med hull i fungerer som sikt, og en gammel jordsekk som oppbevaringsenhet.
Greit med trillebår når man skal vanne tomatene.














Jeg skal ta stiklinger av tomatplantene mine for overvintring. På den måten får jeg noen planter med et forsprang på de som jeg sår fra frø. Erfaringen min fra dette året er god å ha med seg inn i neste sesong. Jeg vet nå hvor stor plass hver enkelt plante trenger, for ikke å snakke om vannmengden de må ha! Du godeste, jeg som ikke har innlagt vann i drivhuset, holdt på å bære meg fordervet på vannkanner. Tror jeg brukte 40 liter vann om dagen, og det enda jeg la gressklipp på jorda for å holde  på fukt. Lesson learned.


Den resterende jorda graves opp og legges i håndterbare sekker for å kunne blandes med bokashi- komposten min. Ifjor vinter trodde jeg det skulle bli et aldri så lite problem med bokashi- kompostering, men sannheten var jo at jeg har mindre matavfall om vinteren. Noe kommer av at jeg ikke høster grønnsakene mine selv, og får dermed mindre avskjær. I tillegg blandet jeg noe med jord og satte rett ut i uthuset i på vente av våren. Den venter jeg forøvrig enda på... Noe blandet jeg i min innedørs jordfabrikk og det gikk strålende.


Ferdig kompostert bokashi, som nå er klar til å blandes i jorda. Legg merke til det hvite "fluffet" på toppen. Da vet jeg at de gode bokashibakteriene har overtaket. 


Her har jeg blandet bokashi i den gamle jorda

Ja, da gjenstår det å bli ferdig med vinterforingen av biene mine. Det er jeg i full gang med for tiden, men det kan jeg skrive mer om neste gang. Frem til da, håper jeg du har funnet litt inspirasjon. Imens får du lage deg en fantastisk dag, det fortjener du.                                                       














Kommentarer