Høst- og vinteravling

Ja, du leste riktig. Om man sår hele sommeren, får man avlinger utover høsten. Man kan få et fint resultat om man planter om høsten også. Reddik og vintersalat for eksempel, de vokser såpass kjapt at de kan spises før frosten setter inn. Dessuten kan du jo spise bladene som mikrogrønt om du ikke vil vente. Det er jo så i vinden nå. Og det selges frøblandinger som kalles for mikrogrønt, men det er helt vanlige frø fra helt vanlige planter. Det er bare at prisen går opp i det øyeblikket frøposen skifter navn. Så ikke la deg lure. Kjøp vanlige frø og sett igang og eksperimentere. Går det galt så pyttsann. Det koster ikke all verden og du er en hel erfaring rikere.Det finnes en rekke frø som tåler kulde og som greier seg utmerket gjennom vinteren, for så å fortsette å vokse til våren. Hvem ønsker ikke å kunne høste noen ferske reddiker allerede tidlig på våren? Eller noen salatblad?
Redikk, sådd i september.

Jeg har ikke plantet om høsten før, men det var fordi jeg ikke trodde det var mulig. Og så er det denne begrensningen vi legger på oss selv fordi vi bor så langt nord. Det er jo bare å tilpasse seg, det. Ja, vi har mørketid, minusgrader, snø og is. Naturen klarer seg jo fint likevel, så da kan grønnsakene våre også klare seg. Om vi legger forholdene til rette for det, altså. Og om vi velger hardføre grønnsaker, så klart. Det nytter jo ikke å plante tropiske planter om høsten, for så å tro at man kan nyte synet av dem i april.
Erteskudd
Mix av asiatiske kålplanter.

Hvordan gjør man så det? Om man har et drivhus, så er jo det fabelaktig. Men om man ikke har det, så kan man bruke pallekarmer, eller snekre noen rammer selv. Det siste er nok best, for da kan man lage den bakre veggen litt høyere enn den fremste, og på den måten utnytte sollyset best når våren kommer. Så legger man et lokk på. Gjennomsiktig, så klart. Også her har man mange valg. Man kan bruke fiberduk, drivhusplast eller byggplast på en ramme som passer til den kassen eller beholderen man har valgt.

Nå ble det til og med plutselig vinter, så persillen og salaten som har stått ute til nå, skal flyttes inn i drivhuset. Jeg håper de skal klare det fint, men det vet jeg jo ikke før jeg har prøvd. Og jeg synes ikke jeg har så mye å tape
på forsøket. Det virker som om de begge klarer seg aldeles utmerket. Nå har jeg sanket erteskudd, persille og vintersalat til middagsmaten min et par dager på rad. Det er en utrolig herlig følelse å kunne plukke salat om vinteren. Hvem har ikke sett hvor vasstrukne og triste salatblader kan bli i kjøleskap, og disse står kaldere enn som så og strutter mot meg. Jippi, så glad man kan bli av så lite.



Vintersalat og persille under endel snø.



Vintersalat, stekte tomater, persille og erteskudd fra egen avling er virkelig gøy.
Tilslutt de siste innsankingene mine. Her ser du bilder av reddikene som fikk gå opp i frø. Nå håper jeg de vil vise seg å være grobare, slik at jeg ikke trenger å kjøpe så mye frø. Reddik går det nemlig veldig mye av her i huset. Og de aller siste squash- fruktene. 4 stk i midten av oktober, tilsammen kom det over 50 squash på to planter. Oppi en av de gamle rundballene som jeg la utover plenen. Gjett om jeg skal fortsette med det prosjektet?

Håper noen vil la seg inspirere til å prøve noe av det samme. Og er det noe du lurer på? Ta kontakt, så skal jeg svare så godt jeg kan. Nå skal jeg grave ned bokashijord på badet. Lag deg en fin dag.

Årets siste squashplanter 15. oktober
Reddikfrø

Kommentarer