Vinterplantering og fermentering

Nå har det vært stille en stund fra meg. Det betyr slett ikke at jeg ikke holder på med masse prosjekter. Neida, jeg har både holdt igang vannkefir, melkekefir, rødbetkvass og innimellom surdeigen også.

Vinter betyr lite lys, så plantene holder jeg ikke så mye på med. Det vil si; noe gjør jeg jo. Jeg planlegger for neste sesong. Bestiller nye frø, og sorterer hvilke frø som skal plantes når og hva jeg trenger mer av. I år blir det i alle fall ikke paprika i chili- eksperimentet., haha. Ikke planter jeg for mange heller. ( Noe lærer man jo etterhvert.) Det er utrolig lett å glemme hvor stor plass plantene trenger når de vokser. Jeg har allerede fått chilifrøene i jorda, og de står på badet og venter på å spire. Noen ferdigkjøpte frø, og noen som jeg har fått av andre. Det er ikke mindre enn fem sorter chili der ute, alle plassert i en resikulert drueboks. Du vet disse man får kjøpt druer i, de er perfekte å så i, for de har allerede hull og de har lokk. Dermed blir det et minidrivhus. Nei, nå skriver jeg meg bort igjen, jeg skulle jo fortelle hvilke frø jeg har sådd. Det er alså Anaheim, Ancho, Habanero Dulce, Habanero Orange og Jalapeno. Noe for enhver smak, altså. Bare ordet Habanero kan bringe frem minner om smaken for de fleste som har smakt en, derfor er Habanero Dulce en merkelig overraskelse, den er nemlig ikke sterk i det hele tatt. Jeg har aldri smakt den selv, men jeg har lest mye om den og har veldig lyst til å smake på den. Weee, som jeg gleder meg. Paprika blir det også denne sesongen, men de venter jeg en stund til med. De trenger jo ikke like lang tid på å utvikle seg.

Idag, på selve nyttårsaften, har jeg plantet en hel del ute i drivhuset. Jeg har benyttet jord fra fjorårets planter. Den er passelig næringsfattig, noe som er perfekt for små spirer. De har nemlig med seg sin egen "matpakke" til å begynne med. I forkant har jeg silt den litt så den skal være enkel å vokse i for små røtter. Jeg elsker denne typen resirkulering. Oppå hver boks har jeg lagt snø, som etterhvert vil smelte og gi frøene vann. Men det er enda en lang stund til. Jeg har plantet, dill, bladpersille, kruspersille, oregano, løk, purre, salatløk, tre forskjellige gulrotfrø, salaten "little gem", vinterportulakk og vintersalat.

Inne sår jeg spirer av forskjellige sorter. Noe selvdyrket må jeg jo ha. Det går stort sett i ruccola, sennepsfrø og mungbønner. Disse gir mye næring, vokser fort, og gir meg følelsen av at sesongen aldri tar slutt. Har du for eksempel prøvd spirer på hvitost? Nam nam, sier nå jeg.

Vannkefir hadde jeg aldri hørt om inntil for et år siden. Nå produserer jeg nesten kontinuerlig. Det er en fantastisk frisk drikk, og noen ganger tilsetter jeg bær eller frukt for å gi ekstra smak. Alle burde ha vannkefir på benken. Siden mange har skrevet om emnet, så trenger ikke jeg å gjøre det. Derimot kan du få en link hvor du kan lese litt om hva dette er https://www.renmat.no/artikler/2017/vannkefir

Akkurat nå står rødbetkvass med ingefær, vannkefir og vannkefir med stikkelsbær på kjøkkenbenken min. Kefirkornene har jeg på pause i kjøleskapet og det samme gjelder surdeigen. Det krever nemlig både litt tid og dedikasjon å holde liv i alle disse kulturene, og akkurat nå holder det for min del.

Når det gjelder bokashien min, som også er en fermenteringsmetode, så prøver jeg stadig ut nye måter å forvare den om vinteren. Om sommeren er det jo enkelt å grave den ned i jorfabrikken, men nå som det både er tele og masse snø, blir det andre alternativer. Noe har jeg lagt i en balje som en innendørs jordfabrikk, noe blander jeg direkte i store potter. På den måten er pottene klare til feks tomater og chili som begge er glad i næring, når plantene er store nok til å flyttes dit.



Dagen idag har vært aldeles nydelig, og det håper jeg det nye året også vil bli. Godt nytt år.

Kommentarer