Bokashi


Slik står bøttene hos meg, den underste er alltid full og venter på sine to ukers fermentering før den skal i jorda.
Hva er Bokashi?
Bokashi, ja. Jeg begriper ikke hva jeg skulle gjort uten denne fantastiske oppfinnelsen. Under optimale forhold kan man faktisk lage jord på under 2 måneder fra start til slutt. Og nei, det blir ikke jord i bøttene, men når det ferdig fermenterte innholdet kommer i kontakt med jord. Jeg har lenge hatt lyst til å lage en kompostbinge. Kompostering er en kunst. Man skal blande grønt materiale og brunt vissent materiale i bestemte forhold til hverandre. Så skal det hele blandes og røres i et par ganger i året, eller noe sånt. Så skal man ta ut det ferdig komposterte materialet fra bunnen etter et år eller var det to? Huff, jeg er nok for utålmodig og dermed kom jeg aldri igang med det.

Noen kommuner gir til og med tilskudd eller fradrag til dem som kjøper bokashi, så jeg spurte mitt lokale avfallselskap og lurte på om de hadde noen goder å tilby,  men nei .Derimot tok de kontakt for å lage en reportasje om bokashi, og det var kjempegøy. Dette er jo ett og et halvt år siden, men om du vil, kan du lese artikkelen her; https://irisnytt.iris-salten.no/artikler/lag-matjord-med-superkrefter-article582-1111.html.

 Jeg har  bestemt meg for å aldri kjøpe jord igjen, da jeg har alle muligheter til å lage min egen næringsrike jord. Det eneste jeg ikke har fått taket på, er å lage bokashistrøet mitt selv. Nå skal jeg gjøre enda et forsøk, før jeg gir meg. Da vil jeg få ned kostnaden drastisk i forhold til å kjøpe strøet.

Jord laget av bokashi vil nok ha varierende grad av næring i seg fra gang til gang, men man bør uansett ikke bruke jorden uten å blande den med næringsfattig jord. ( Eller kjøpt jord.) Tenk på det som kompost, den må også blandes i jord. Personlig gjenbruker jeg jorden fra hagen og drivhuset. Jeg samler opp den "gamle" jorden i sekker, og bruker den både til såjord og til å blande med bokashi.

Nå er det jo ikke sånn at man MÅ ha akkurat disse bøttene for å lage bokashi, men jeg synes det er veldig praktisk med firkantede bøtter i stedet for runde. Det eneste man faktisk er nødt til å ha er bøtter med luftette lokk og dette strøet som består av hvetekli innsatt med EM-1 bakterier.

Man kan feks bruke rengjorte malingsbøtter, sette inn sil og tappekran i bunnen for å drenere ut væsken. Om man ikke gidder, kan man heller legge avispapir, eggekartong osv for å trekke til seg væsken som produseres underveis. Det finnes utallige videoer om dette på youtube, og man får masse info på både bokashinorge.no og bokashi.se om man ikke synes engelsk er lettforståelig.

Om vinteren, da?
I fjor vinter la jeg litt jord i gamle jordsekker slengte hele innholdet fra bokashibøtta oppi, og toppet med jord. Disse lagret jeg i uthuset hvor de fikk fryse og tine hele våren, før jeg omsider brukte dem til tomatplantene mine. Det fungerte utmerket. Nå fyller jeg rett i de de store pottene mine, så er de klare til tomatene skal flytte oppi der. Jord i bunnen og på toppen, og bokashi iblandet litt jord i midten. Glimrende, om jeg får si det selv.

Papirpottene jeg skrev om i forrige innlegg har ført til en del spørsmål.Så gøy, da!  Hvor lenge varer en slik potte, feks? Jeg har ærlig talt ingen anelse. Jeg har bare brukt dem litt, og så flyttet plantene i større potter etterhvert uansett. Tror sannelig jeg skal gjøre en test når småplantene mine skal pottes om. For meg gjør det absolutt ingenting om pottene går i stykker i bunnen, da jeg likevel har alt samlet i en boks eller noe annet som tåler vann.

Apropos underlag til pottene, ja. Jeg har lenge sett etter noen som både er billige, praktiske og som heller ikke går så lett i stykker. Det finnes slike brett i handelen, men jeg synes de blir litt kostbare. I allefall om man skal ha mange. Dessuten finner jeg de på utenlandske sider, og da kan det fort bli dyrt. Men en dag kom det inn et tips på facebook fra ei dame. Hun brukte støvelbrett fra Biltema. Genialt! De koster 40.- og tåler litt før de går i stykker. Jeg er i allefall kjempefornøyd med mine.
Siden sist har jeg fått plantet sukkererter, kaffebønner, lime- basilikum, rødlilla basilikum og luffafrø. Kanskje litt sære planter, som jeg bare må forsøke nå som jeg har plass og mulighet. Luffa er nok fremmed for mange, men jeg bruker den i såpeskrubben. Støper den rett og slett fast i såpen, og vips. To i en. Slett ikke sikkert jeg greier å dyrke den, da den trenger mye varme. Men jeg må jo prøve.

Utendørs har jeg plantet litt frø fra egne planter, karve som skal få lov til å vokse litt mer samlet, akeleie og stemorsblomster og snart er det valmuene sin tur ut. De er nok mine yndlinger når det gjelder blomster. Håper jeg har sanket frøene til riktig tid, så det blir noe av dem. Ja, og så noen frø som jeg ikke aner hva er. Spennende.Som dere ser, så har disse ikke fått av den silte jorda, da jeg regner med de klarer seg fint uten. Og det brettet de står i har definitivt sett sine beste dager, men man tar det man har tilgjengelig. Nå må jeg ut og legge mer snø på frøene. Så håper jeg at du følger denne bloggen på den måten som er riktig for deg. Lag deg en fantastisk dag. 

Kommentarer