Frø, spirer og planer

Selv om det fremdeles er vinter, så er det nok å forberede før dyrkinga tar til for alvor. Jeg skal blant annet prøve meg på en varmbenk i år. Den skal stå i drivhuset og forhåpentligvis gi masse tidlige grønnsaker. Meget mulig at det havner noen sommerblomster oppi der også. En varmbenk består som oftest av hestemøkk og halm som man trykker sammen, vanner med varmt vann og satser på at komposteringsprosessen setter i gang. Ja, og så må man ha et gjennomsiktig lokk på.. Når varmebenken fungerer optimalt, kan man så rett i denne. Plantene vokser fort, og kan dermed høstes tidlig. Etterhvert som komposteringen tar slutt, vil den gjøre tjeneste som en helt alminnelig opphøyd plantekasse, eller kaldbenk om du vil. Det er visstnok mange fallgruver, men jeg har bestillt at min skal fungere ved første forsøk. Og om den ikke skulle bli varm, så får den fungere som en kaldbenk i stedet. Det vanskelige er å vente lenge nok til at det naturlige lyset og varmen overtar når benken ikke lenger avgir varme. Om man setter igang for tidlig, blir det ingen naturlig overgang til våren, og veksten risikerer enten å bli ødelagt eller bare stoppe opp frem til det blir varmere i været.


Reddikfrø.
Frøene som ble sanket i høst har jeg først nå tatt meg tid til å ta meg av. Det er endel belger og slikt rundt frøene, og det tar tid å få dem ut derfra. Det ble ikke de helt store mengdene med frø som jeg hadde tenkt meg, men sånn er det.  Det er rart med det. Både grønnsaker, gressklipping, epletrær, bærbusker og bikuber trenger liksom oppmerksomhet samtidig. Og jeg spretter imellom og blir aldri helt ferdig med noe. ( De som kjenner meg, nikker nok bekreftende til dette.)



Selv om jeg ikke får reklame i postkassen min, så kommer det en del aviser når det er fulldistribusjon. Jeg er umåtelig flink til å ikke lese mer enn overskrifta, men avisene går heller ikke i papirgjennvinninga her i huset. Nei, de blir til små blomsterpotter. Det er mange måter å lage disse på, men min favoritt er disse som blir firkantede. Da får jeg utnytta plassen maksimalt. Om du vil prøve så finnes det en veiledning her; http://livelikeyouarerich.com/newspaper-seed-starter-growing-pot/
Avispotter.

Når jeg skal brette mange potter, ser jeg gjerne på en film samtidig, ellers kan det lett bli for ensformig for meg.
Disse pottene er glimrende å bruke til planter som likevel skal plantes om i større potter senere, eller kanskje til og med plantes ut. Ettersom papiret vil løse seg opp etter en stund, så plantes hele potten rett i jorden. På denne måten beskyttes røttene, og når potten løser seg opp, kan planten "sprike med tærne" så mye den bare vil.
Det er mulig å så direkte i pottene, men det gjør jeg helst ikke innendørs om vinteren pga faren for mugg. Når chiliplantene skal ompottes første gang, kan det godt hende de havner i en papirpotte for så å plante hele greia oppi en stor 5 liters potte senere.


I skrivende stund har de første chiliplantene kommet opp, så de har fått lys. Nå  begynner moroa. Jeg springer inn og ser på dem flere ganger om dagen. Det er så innmari spennende å se utviklingen.

Habanero Dulce, Habanero Orange, Jalapeno og Anaheim.

I kjelleren har jeg forsøkt å overvintre noen få planter. En paprikaplante, noen tomatstiklinger og en søtpotet. Idag har jeg forsøkt å få delt opp stiklingene på søtpoteten slik at jeg får flere planter. Tiden vil vise om det lykkes. Den planten jeg har er jo ett år gammel snart, og den ble det ingen avling å prate om i høst, men de søte små kan forhåpentligvis vokse mer i år. Jeg gir meg ikke, selv om dette er en tropisk plante med lang utviklingstid, så må det jo gå an å få et par poteter til slutt?

Det var antydning til noe lus og fluer tidligere i vinter, men jeg tror sannelig jeg har klart å ta knekken på dem. I allefall har paprikaplanten min fått blomsterknopper allerede.Det er igrunnen ikke noe rart at insektene forsvant, for plantene har jo nesten ingen blader igjen.  Ååååå, så spennende dette skal bli. Når bare sola kommer skikkelig tilbake, kan jeg flytte den opp på kjøkkenet. Det kommer nemlig til å bli trangt når alle chili- og paprikaplantene vokser seg til der nede. Nå skal jeg brette litt fler papirpotter, slik at det holder en stund.
PS: Det er bare å spørre om du lurer på noe, og følgere på bloggen min hadde jeg satt umåtelig pris på.

Se, det kommer knopper på min noe slitne paprika!

Kommentarer