Gamle frø og oppdatering

Gamle frøposer.

Her om dagen fikk jeg det for meg å rydde litt i kjelleren.Der fant jeg sannelig en pose med veldig mye rart oppi. Der lå de, blandet med bildeler, søppel, gressklipperolje og annet rart, mine gamle frøposer. Nåja, poenget er at de må være mellom 10 og 15 år gamle. Og ikke eneste av dem er økologiske. Ja, hva skal man gjøre når man finner gamle frø, som har gått ut på dato for mange år siden? Prøv å så dem, så klart. Alle frø har en viss spireevne når de er ferske, som reduseres jo eldre de blir. De nyeste frøene gikk ut i 2012, 6 år siden altså. De har jeg fremdeles håp for, men de som gikk ut i 2002- 2003.. Hmmm de tviler jeg litt på, men jeg håper selvsagt. Jeg slenger like godt nedi alle frøene i hver sin boks med jord, så ser vi om noe kommer opp. Litt spesielt blir det med chilien, da den burde vært i jorda allerede, men pyttsann. Alt trenger jo ikke gå på skinner heller?



Apropos chili.. De chilifrøene jeg har sådd fra før, har nå fått tre uker på seg, og de vokser så utrolig sakte. Tenk så fort de spratt opp av jorda, og så ble de bare stående nesten på stedet hvil. Ååååh, jeg lengter sånn etter ferdige chilifrukter. Men det er jo en grunn til at jeg har plantet de tidlig. Nemlig at de trenger tid på å utvikle seg. Siden det andre paret med blad har begynt å utvikle seg hos noen av dem, skal jeg sannelig begynne å plante de om. Det merkelige er at noen av dem bare dør uten noen påviselig grunn, men sånn er vel livet. Ikke alt som lar seg forklare, og nok en grunn til å plante flere frø enn man tror man trenger.


Enda jeg vet at det er veldig smart å lage lapper til hver frøsådd, så klarer jeg altså å "spontanså" noe uten å merke dem. Jeg har to minidrivhus i kjelleren, hvor jeg har lurt fælt på hva i alle dager jeg har plantet der. Idag tittet det endelig opp noe i den ene boksen, og da husket jeg jo hva det var. Basilikum, den rødlilla typen avslørte seg selv, men de var sannelig ikke lett å få øye på nedi den mørke jorda, nei. Note to self, ALLTID lage merkelapper. ( Jeg vet godt at jeg ikke klarer å være konsekvent med det, men jeg skal i allefall bli bedre.) Sånn sett har denne bloggen allerede reddet meg, ettersom jeg nå vet når jeg satte disse frøene i jorda. Da ble det med en gang mye enklere
å føre loggen.

Purpurbasilikum 

Nå har vi hatt lang tid med urolig vær. Stormer og speilholke, for ikke å snakke om alle minusgradene. Da må jeg bare si at det er morsomt å kunne gå ut i hagen og sanke litt likevel. Purreløk står litt overalt i hagen. Jeg har så mange planter at jeg neppe klarer å spise alt før våren kommer, men da har jeg i det minste peiling på hvor mange planter jeg trenger til neste år. Jeg bare graver den ut av snøen og klipper av så mange som jeg skal ha. Håpet er at det vil gro nye blad der til våren, og at de skal sette frø. På samme måte som jeg gjør når jeg setter en plante i vann innendørs. Da vokser det opp nye blad. Vi får vel se. Jeg tar de med inn, legger dem i kjøleskapet og så bruker jeg dem i løpet av noen dager. Det fungerer utmerket. Nå skal jeg prøve å plante noen chilier i egne potter, og se om de gamle chilifrøene vil spire. Så det er supert at naboen min kommer med påfyll av minidrivhus ( druebokser) til meg, for det er alltid noe nytt jeg vil så.


Kommentarer