Januar- arbeid

Tre pallekarmer skal fylles med hestemøkk og høy. I bakgrunnen kan man se det vakre belegget som tidligere preget kjøkkenet mitt. 
For øyeblikket er det stillstand i arbeidet med varmbenkene mine Arbeidet begynte med å dekke bunnen med papp og aviser, så  isolerte jeg  rundt med isopor og støttet det hele med kompostgitter. Jeg har så utrolig lyst til å sette igang med resten med en eneste gang, men vet utmerket godt at det er for tidlig. Poenget med en slik benk er jo å forlenge sesongen. Om jeg startet benken i disse januardager, ja da hadde frøene grodd og småplantene ville vokst fint i varmen. Men når varmen er borte, hva da? Risikoen for frost er jo hele tiden til stede. Det er i og for seg ikke noe problem når det gjelder frø, men små spirer tåler det sjelden. Derfor må jeg tålmodig vente til det blir uti februar en gang, og selv da kan det være for tidlig. Jeg har jo ingen egen erfaring, men utfra det jeg har lest og sett på youtube, så tar det et par uker å stabilisere varmen. Det betyr at vi har kommet ut i mars før jeg kan ta benken i bruk. Forutsatt at jeg får den til å virke, da. Det skal bli så spennende.

Tilbake til arbeidets gang. Jeg hadde jo trodd at når man bare fant noen som hadde hester, så brukte de selvfølgelig halm. Men den gang ei. De bruker stort sett flis, og det komposterer ikke like godt ifølge ekspertene. Så jakten på halm har sannelig ikke vært enkel. Nå er jo det i og for seg ikke særlig merkelig, da det ikke er noen kornbønder her. Halm kan kjøpes sørfra feks, men da blir jo frakten fryktelig kostbar, med det resultat at mine hjemmedyrkede økologiske grønnsaker blir enormt dyre. Ja, jeg kunne sikkert kjøpt dem billigere. Jeg ble også veldig overrasket over at ikke Felleskjøpet solgte dette.  Nåja, omsider klarte jeg å finne noe gammelt tørrhøy som har hatt besøk av både mus og regnvær, men jeg tror det skal fungere. Så var det lokk til benkene. Det har jo vært så kaldt i lange tider, at jeg ikke har orket å stå ute og jobbe uten votter. Men idag var det bare fem minusgrader, så da gikk det jo an. Nå er det igrunnen bare hestemøkk som mangler..
Her har jeg samlet høyet i den ene benken i påvente av alle sekkene med hestemøkk som jeg skal hente.
Første plastlokket er nesten ferdig.

Tok meg tid til å gjenbruke noe gammelt materiale for å lage lokk til kassene som står ute i hagen også. Glimrende med små drivhus, synes jeg.
Gjenbruk står høyt i kurs her. Skal bare fjerne de gamle spikrene før plasten kommer på.
Så var det tid for å tømme bokashibøtta igjen. Gjorde det samme som sist. Jeg hentet flere store potter og fyllte dem med litt rusk og rask i bunnen, hadde bokashi over og jord på toppen. Ferdig! Nå står de i et rom med varme, så omdanningen kommer til å ganske raskt, selv om jeg har slurvet litt og ikke hatt noe særlig jord mellom lagene.
Matavfallet har kommet oppi bøttene.


Ferdig fermentert bokashi og noen potter som bare venter på å bli fyllt opp. Legg merke til det hvite på toppen, det er et tegn på at fermenteringener
Og her er jorda på toppen.




vellykket.


Tilslutt kan dere ta en titt på noen av de gamle frøene som jeg måtte prøve å så. Den ene har til nå fått 20 spirer, mens den andre ikke har noen foreløpig, men jeg gir ikke opp. Fortsettelse følger.



Kommentarer