Jobben mot en varmebenk

En liten hjelper.
Mekka for sånne som meg. Her er det bare å forsyne seg.
Nå begynner det endelig å dra seg til her. Februar er godt igang, og det samme er mine planer om varmbenk. Har skjønt at jeg måtte finne flere hesteeiere, sånn at jeg klarte å samle nok møkk til å kjøre igang denne spennende prosessen. Så nå skal det samles møkk, ja.  Vi snakker jo mengder her. Ikke bare en 5-6 sekker, nei. Tenker det går med 15- 20 sekker pr benk. Så det er mulig jeg starter opp den ene benken litt før den andre. Delvis fordi jeg er så utålmodig at jeg holder på å gå ut av mitt gode skinn, og delvis for å vite hvor mye jeg trenger til den andre. Nåja, jeg planlegger til å med å starte en benk på friland utover våren, men jeg har ikke tenkt å røpe hvilken vår det dreier seg om riktig enda, i tilfelle jeg ikke finner tid til det.
5 sekker får holde for i dag.
Foreløpig har jeg nok med å samle de tunge sekkene med hestemøkk og få kjørt dem hjem.
Som en aldri så liten ekstra påminnelse om hvor fort jeg lar meg avspore når jeg holder på med diverse greier, så fikk jeg en smule hjernetrim da jeg skulle hente trillebåra. Ja, for hvor var den? Hmmm, jeg brukte den jo i høst. Og jeg satte den jo inn, ikke sant? Har noen stjålet den?  Jaja, heldigvis  er den blå og nokså synlig under snøen. Iallefall det ene håndtaket. Hurra for å ha orden i sysakene...
Hurra, det ene håndtaket vises. 

Nå har jeg hentet inn de plantene jeg plantet i drivhuset i høst. Jeg er redd for at de har dødd, alle sammen. En enkel fiberduk og et kaldt drivhus har neppe vært nok til å holde liv i de søte små.  Det har tross alt vært temmelig stabil vinter denne sesongen. Ukesvis med rundt 5- 15 minus. Nåja, jeg tiner opp og ser hva som skjer. Hadde jo håpet at vintersalaten skulle overleve, men vi får se.
Neppe mye liv oppi her.


Nytt år, nye frø.

Idag har jeg sådd noen av de plantene jeg skal sette ut i varmbenken når ( ikke om) den er klar. Reddik, vintersalat, newzealandsk spinat, løk, asiatiske salater og tatsoi. Skal slenge ned noen vanlige salat- frø også. Og så tenker jeg å fylle instagramkontoen min med deilige sprø grønnsaksbilder etterhvert. I tillegg har jeg sådd en hel "dunge" med kål og rødbeter og sånt, som får lov til å stå ute i snøen, men under et plastlokk. Da kan de begynne å gro når de føler seg klar. Det synes jeg er en glimrende løsning, for utpå våren kommer biene mine til å kreve en del tid av meg.

Bokstav- nerd som jeg er, så har jeg plantet kål- og beteplantene mine alfabetisk. Ha ha, det er kanskje noe spesiellt, men du verden så praktisk. Og jeg hadde bare ett eneste pluggbrett, så de fikk værsågod dele på det. Dette er rekkefølgen; Blomkål, Broccolo, Early Jersey Wakefield ( en spisskål som burde sorteres på "s", men men), gulbete , Kålroten Helenor, Kålroten Lomond, Mangold, Rosenkålen Idemar og en Rosenkål uten navn, Rødbetmix og en F1 hybrid av en rødkål. Jeg kommer selvfølgelig til å plante flere kålplanter når det er ordentlig vår, så får vi se hvilke som klarer seg best. Jeg har i allefall tatt opp kampen mot den innmari irriterende kålmøllen i år. Den får altså ikke lov til å nærme seg min mat. Dermed basta. Så neste uke, dere. Da skjer det. Da har jeg kjørt igang min første varmbenk og dere får garantert høre mer om det. So long.






Alfabetrekka mi med kålplanter.

Kommentarer