Kort oppsummering

Anaheim
Jalapeno
 Ja, da har vi kommet til februar. Du verden så sakte tiden går når man venter. Heldigvis har jeg da noe å holde på med mens jeg venter på våren. Det skjer jo ikke de store forandringene enda, men jeg tenkte å la dere få et lite innblikk i planteverdenen min.

Chiliene vokser sakte men sikkert. Og nå håper jeg de som er igjen vil overleve.  En som har overlevd vinteren og som har begynt å produsere igjen, er paprikaen. Se på den knøttlille paprikafrukten, da! Det er ikke den første i år, for planten har, naturlig nok, kastet et par frukter allerede. Det er rett og slett ikke bra nok forhold for den. Men denne håper jeg at skal få lov til å utvikle seg.
Paprika
Her kan dere se den enorme forskjellen på chiliplantenes utvikling. Husk at alle ble sådd samtidig, men noen sorter vokser fortere enn andre. Se bare på de bittesmå habanero dulce- plantene oppi miniatyrglassene i forhold til Jalapenoen.
Alle chiliplanter samlet på et brett

 Så en liten titt på  de gamle frøene som jeg sådde for et par uker siden. Den ene pakken med busk-tomater ga rundt 20 planter, mens den andre ikke hadde noe livskraft igjen. Utålmodig som jeg er, så fant jeg like godt ut at jeg kunne plante dem om.
Busktomater som gikk ut av salgsdato i 2012






 Her ser man tydelig hvor
stor plass tomatene tar
allerede etter første omplantering i forhold til den lille jordbærkurven som de ble plantet i først.. De står  forøvrig på et av de støvelbrettene jeg skrev om tidligere. Her får jeg plass til 21 små potter. ( Tror de er 7,5 cm)
Vi kan like gjerne ta en titt på den sørgelige samlingen av tomatplanter fra i fjor, også. Disse kommer jeg faktisk til å ta flere stiklinger av, når de bare blir litt kraftigere. Det kommer jeg tilbake til når den tid kommer.
Overvintrede tomater



Basilikumen kom også opp med noen søte små. Så får vi se om de vokser seg til såpass at de kan ligne på den som det er bilde av på frøpakken.
Ja, da avrunder jeg for denne gang. Takk for at dere følger med på mine små prosjekter.

Kommentarer