Paprikaplanten skal ikke i drivhuset på lenge enda.
Disse, derimot skal flytte til drivhuset snart.
Reddik, løk, persille, dill, plukksalat og vintersalat.


Jeg fikk et interessant spørsmål angående varmbenken min nylig. Personen lurte på hvordan jeg skulle holde liv i plantene helt til sommeren.  Nå kan det vel diskuteres hvor interessant det er, men jeg gikk ut fra at det var helt logisk. Oj oj oj, det skal jeg jo slett ikke. Jeg gjør jo dette for å forlenge sesongen og å få egendyrket mat tidlig på våren. Og for å dyrke både to og tre ganger til i samme jorden utover sesongen. I et par år har jeg lest veldig mye om emnet i tillegg til masse info om dyrking hele året, så jeg glemmer fort at andre ikke har hørt om disse metodene. Nettopp derfor synes jeg det er viktig å belyse  mulighetene vi alle har til å bidra til vår egen mat. Selv om jeg neppe greier å bli selvforsørgende på grønt hele året, er det absolutt verdt et forsøk. Og det er så utrolig gøy å se disse små grønne spirene bli til noe jeg kan spise.

Forrige uke bestemte jeg meg for å så noen frø i Ada, siden hun likevel ikke ble særlig varm. (Varmbenken, altså.) Deretter startet jeg opp neste varmbenk, Brink,for å se om jeg fikk den til. SÅ skjedde det jeg ikke hadde forutsett. Jeg vannet altså frøene med resten av varmvannet og da kicket Ada igang igjen. Fra å ligge på 17- 18 grader og maks det, så har hun nå kommet opp i 35 grader nedi og 18 - 20 grader på toppen. Hjelp og trøste, nå må det ikke bli varmere, for da blir det vanskelig for salatfrøene mine.  Reddiken har tittet opp allerede. Den tror sikkert at vi er i juni nå. Og siden jeg skal være borte i helgen, blir det ingen lufting.. Nesten krise, men det får gå. Puh, det gikk forsåvidt bra med både benken og frøene, rent bortsett fra at reddikspirene var blitt veldig lange og spinkle. Men nå har de endelig fått litt dagslys. Da blir det spennende å legge dyna over i kveldinga igjen. Litt av en baby jeg har skaffet meg.
Om formiddagen var tempen slik, i kveldinga var den 30,5. 
Jeg liker å gi meg selv nye utfordringer. For to år siden gikk min utfordring ut på å aldri kjøpe jord, for eksempel, en annen gikk ut på å ikke kjøpe grønnsaker i sommerhalvåret, og nå har jeg til og med funnet en utfordring som noen andre har funnet på i Sverige. Jeg har nemlig fått litt "dilla" på å lytte til podcaster. Gjerne de som handler om dyrking. Jeg følger altså både tvaodlareemellan.se og gronafingrarsvartjord.se . Kan anbefale begge. Man blir så inspirert av at andre tenker på samme måte, og jeg får massevis av tips om ting jeg aldri har tenkt på engang,Så en dag, mens jeg sitter her med mine basilikumfrø og hører på podden, kommer det en dyrke- utfordring. Jentene bak Gröna fingrar Svart jord, skal nemlig starte en såalong. ( Nei, det er ikke en skrivefeil.) Poenget er at man kan melde seg på, få tilsendt tomatfrø og så skal alle starte dyrkingen på samme dag pluss dokumentere underveis. Er det ikke stilig? Jeg som ikke engang er flink med tomater, bor i norsk sone 6/ 7 og egentlig ikke har plass til flere ruvende planter, ble supergiret og bare MÅTTE få være med. Jeg er utmerket klar over at jeg ikke kommer til å få flest eller størst tomater, men det er noe fantastisk i det å delta når mange skal være med. I allefall er jeg skrudd sånn sammen.

Foreløpig har jeg busktomater, chiliplanter, timian, løk, markjordbær, vintersalat, vanlig salat ( både grønn og rød), reddik i flere varianter, persille ( både slett og krøllete), oregano, dill, mizunasalat og paprika i jorden.  Noen få frø til kan vel ikke skade?
Årets første paprika!! Den ser mest ut som en aubergin.
Og forresten, nå har min paprika endelig fått sin første frukt. Derfor får dere selvfølgelig også en liten titt på min foreløpige innendørs- avling. Kanskje jeg får noe annet enn Ada og Brink å skrive om snart?
Tomatene som jeg fant i en gammel frøpose.



Mine chiliplanter har veldig forskjellig størrelse, men sånn skal det være når man dyrker forskjellige arter.



Kommentarer