Våren  lar muligens vente på seg, men akkurat det gjør ikke så mye så lenge jeg kan stelle litt i dyrkerommet og følge varmbenkene i drivhuset. Jeg har faktisk kjøpt påskeliljer i år. Eller narcisser, som de egentlig heter. Kjempetilbud akkurat nå. Disse kostet 29,- tilsammen. Valgte å sette dem nedi Ada for å beskytte mot nattefrosten ( - 10 i natt). Men det var bare fordi de flyttet direkte fra et varmt drihvhus til et kaldt et. I natt får de bare en enkel fiberduk over seg.


 Nå har det gått en uke siden varmbenken Brink fikk fart på seg. Den kom opp i drøye 55 grader før temperaturen begynte å dale igjen. Jeg flyttet opp alle forkultiverte planter til kjøkkenet samme dag som Brink kjørte igang, og da var jorden på toppen altfor varm til å sette dem i. Nå er det derimot 15- 20 grader der, så da tok jeg sjansen på å flytte halvparten ut dit, mens den andre halvparten får stå på kjøkkenet.
Brink med alle sine grønne små.

Ada fikk noen reddiker og slikt.

 Dette er egentlig litt slurvete gjort av meg. Jeg burde latt plantene få venne seg til lyset gradvis og forsiktig før de fikk flytte ut, men det ble for upraktisk for meg denne gang. Nok om det. Idag var dagen. Jeg pakket dem inn i fiberduk så de ikke skulle få altfor stort sjokk når de kom ut. Noen av plantene var det så mange av at jeg eksperimenterte med å sette noen i Ada. Så la jeg plastlokket og fiberduk over. Da burde de tåle lyset. Spennende å følge med fremover nå. Enten skyter de fart, eller så visner de ned og dør, eller de kanskje bare stopper opp en stund før de vokser videre.

Så var det på tide å så litt mer. Jeg har et par baljer med frossen jord i drivhuset. Der bestemte jeg meg for å så litt idag. Dette er så enkelt at man nesten skulle tro at det var vanligere enn det virker som om det er. Frøene spirer når jorden tiner, og de er klare til å nyte av sollyset så snart de titter opp. Så nå forventer jeg at dere alle springer ut og sår salat og reddik og sånt.

 Og endelig har tomaten Valencia begynt å spire. Det blir en spennende påske, kjenner jeg. Dessuten, idag høstet jeg åres aller første sukkerert. Hurra!! God påske til alle, men først og fremst; ikke glem earth hour ikveld, da. En gylden anledning til å la livet gå sin rolige gang, og til å ta frem yatzyen eller en bok for eksempel.
Bare såvidt man ser den lille spiren i boksen nede til venstre.
Årets aller første sukkerert.

Kommentarer