Frø og gjenbruksjord.


Reddikfrøene er endelig tatt hånd om. Det samme gjelder purreløken, som ligger der i bakkant.


Det er så inspirerende når noen spør meg hvilke frø man kan så nå midt på svarte vinteren. Det betyr jo at flere enn meg er interessert. Nå tar jeg flest mulig egne frø av mine planter. Jeg er absolutt ingen ekspert, men en glad amatør som utfordrer breddegradene jeg bor på. Selv om mange prosjekter går rett ad undas, så kan akkurat de samme prosjektene gå rette veien et annet år. Ifjor gikk ikke vinterforsøkene så bra, jeg klarte ikke å holde frøene i live da temperaturene ble for ustabile. Da tørket de rett og slett inn, etter at de hadde begynt å spire. Akkurat det samme som skjedde med valmuene i november. Hvem hadde trodd på en vintermåned med 6- 9 plussgrader i Nord- Norge? Ikke jeg i alle fall. Og valmuefrøene trodde garantert at det var vår. Sukk, usikker på om det var noen av frøene som hadde vett til å vente, slik at de kommer opp når tiden er inne. Jeg har heldigvis flere frø å ta av, og de skal jeg ikke så riktig enda. Derimot skal jeg gjøre et nytt forsøk med vintersåing. ( Huff for et teit ord det ble, men jeg håper du skjønner hva jeg mener.) En god del kål, noen valmuer og noen tistler kommer til å havne i jord ute. Muligens oppe i drivhuset, men de vil få bedre lys om jeg sår dem ute i plastbokser i stedet. Og i stedet for vann, får de snø på seg. Så får de stå der og begynne å vokse når de føler for det.
Imens lurer jeg meg selv til å tro at jeg har laget masse plass inne til de andre frøene.
Tomt såbrett. Jeg elsker disse, selv om de er av plast.  De er gjenbrukt flere ganger, og de holder nok noen sesonger til.

For innendørs er det en helt annen historie. Der har flere typer frø enn noensinne havnet i jorden. Jeg blir altså mer og mer dristig for hvert år, særlig om noe gikk veldig dårlig året før. Da skal jeg virkelig slå til neste år. I år skal jeg til og med ha masse blomster i hagen. Håpet er å få få masse besøk av sommerfugler, humler og bier, så klart. Og så vil jeg gjerne ha litt mer farger i kaoset mitt. Litt skummelt å ta sånne sjanser, men håpet er at jeg skal kunne flytte noen av dem ut i drivhuset før de er klare til hagen. Skjønt, det er jo det jeg har tenkt å gjøre med resten av frøene også. Hmm, jeg får skylde på disse praktiske såbrettene jeg har arvet.  Det er 66 rom i hvert brett, og da sier det seg selv av man kan bli noe overivrig fordi det ikke tar så mye plass der og da. Så kommer problemene når man skal potte om alle disse små spirene. Særlig om våren lar vente på seg like lenge som den har gjort de siste årene, for det er ikke alle plantene som tåler å flyttes ut i drivhuset om det er for kaldt.
Brettet er fylt opp av gjenbruksjord iblandet perlite.

På kjøkkenet dyrker jeg erteskudd og spirer mungbønner. Og jeg har nettopp flyttet min overvintrede chiliplante opp. Det er faktisk helt utrolig, men den har satt hele 7 nye frukter der nede i kjelleren. Og på tross av bladlus, så har den bare fortsatt å blomstre. Dessuten ser det ut til at jeg har klart å bli kvitt bladlusa ved hjelp av utspedd bokashi- væske. Det stinker noe aldeles forferdelig, men du verden så effektivt det er. Jeg har sprayet et par ganger med noen dagers mellomrom, og jeg har selvfølgelig vært nødt til å klemme ihjel et par bladlus etter at behandlingen har vært over, men pyttsann. Hva gjør man ikke for å berge maten sin. Dessuten kan den ikke stå i samme rom som mine skjøre små spirer. De vil jo aldri i verden takle et angrep av bladlus. Dermed, opp i stua med den. Den surmuler sikkert litt nå, for dagslyset er ikke akkurat noe å rope hurra for, og ikke temperaturen heller, men den lever, og jeg har gjort den en tjeneste ved å fjerne lusa. Det er dessverre sånn at det å ha paprika og chiliplanter inne er omtrent ensbetydende med luseangrep, men fordelen er at plantene får så utrolig mye større avling når de får hele sesongen på seg. Nåja, det har jeg i allefall lest.


Slik så chiliene ut for et par uker siden. Nå har de fått flere blad , og skal snart pottes om.



























                                                                                                                                                                    Ahh, tenk at man kan bli så inspirert av frø. Nå er jeg godt i gang med frøbytte med andre dyrkere, men bare si fra om du har lyst til å bytte noe. Det kan vi helt sikkert få til. Nå skal jeg flytte chilien ned i dyrkerommet og se om noen nye frø har spirt. Spennende spennende.

Her har noen av alle løkfrøene tittet opp.

Kommentarer